Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecin. Zbliża się naprawa główna Swingów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecin. Zbliża się naprawa główna Swingów
fot. JR
Tramwaje Szczecińskie będą musiały w najbliższym czasie zlecić naprawę główną swoich wciąż najnowocześniejszych tramwajów - a więc Swingów, dostarczonych przez PESĘ. Do tej pory przewoźnik realizował przy nich szereg pomniejszych działań, jednak bez pełnoprawnej naprawy głównej. Kiedy się to zmieni?

Tramwaje Szczecińskie borykają się z bardzo dużym wyzwaniem taborowym, jakim jest odmłodzenie swojej floty tramwajowej oraz wycofanie z niej tramwajów w pełni wysokopodłogowych, wciąż stanowiących znaczną większość taboru przewoźnika. Sytuację w niewielkim stopniu poprawi dostawa… 12 Moderusów Gamma - już produkowanych przez Modertrans, które zastąpią najstarsze tramwaje Tatra T6. Dostawa Gamm to jednak kropla w morzu potrzeb.

Po jej zakończeniu Tramwaje Szczecińskie będą miały łącznie… 40 w pełni niskopodłogowych tramwajów, na około 200 w całej flocie. Doliczając do tego częściowo niskopodłogowe tramwaje Moderus Beta - 10 sztuk, sytuacja wygląda nieco lepiej, lecz wciąż tabor chociażby częściowo niskopodłogowy będzie stanowił tylko 25% całości floty. Dla porównania 100% takiego taboru w ruchu już wkrótce będą miały MPK Poznań oraz MPK Kraków a Gdańskie Autobusy i Tramwaje mają już taką sytuację od kilku lat.

Ratunkiem używane wozy z Berlina

Poza zakupami fabrycznie nowych Gamm miasto na razie nie skonkretyzowało kolejnych zakupów nowych tramwajów - Szczecin zwyczajnie nie ma na nie funduszy, a najnowsze środki europejskie, jakie otrzymał samorząd, są przeznaczone na już zrealizowane lub będące w toku działania - a więc przebudowę torów na Pomorzanach czy też część Tramwaju na Szafera.

Wpływa to na to, że aby przyspieszyć wycofywanie tramwajów z wysoką podłogą Szczecin chciałby też po raz kolejny zakupić tramwaje używane z Berlina, tym razem ze sporą częścią niskiej podłogi. Chodzi oczywiście o tramwaje GT6.

130 mln złotych na naprawy i modernizacje już posiadanych wozów

Zakupy kolejnych fabrycznie nowych tramwajów są odległe także dlatego, że jak przyznawał na naszych łamach Łukasz Kadłubowski, wiceprezydent Szczecina nadzorujący komunikację miejską, w najbliższych latach Tramwaje Szczecińskie będą potrzebowały ponad 130 mln złotych na różnego rodzaju naprawy i modernizacje już posiadanych tramwajów.

Prawie połowę z tego ma pochłonąć naprawa główna Swingów, jak do tej pory jedynych w pełni nowoczesnych tramwajów jeżdżących po Szczecinie, co zmieni się wraz z dostawami Gamm.

Remonty wózków i modernizacja SIP. Do tego więcej foteli

Wielkimi krokami zbliża się więc ten moment, kiedy Swingi będą potrzebowały kompleksowej naprawy głównej. Jak na razie bowiem Tramwaje Szczecińskie zrealizowały przy nich szereg działań, lecz nie w ramach jednego, pełnego procesu, częściowo z pomocą podmiotów zewnętrznych.

– W ostatnich latach w ramach postępowań przetargowych wykonano modernizację wózków napędowych i tocznych do 6 tramwajów Pesa Swing120NaS oraz wymianę Systemów Informacji Pasażerskiej w 11 tramwajach Pesa Swing 120NaS2 –mówi nam Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.

Spółka planuje kontynuację tych prac i remonty wózków wszystkich pozostałych Swingów, w liczbie 22. Ponadto TS chcą też dokończyć wymianę informacji pasażerskiej w całej serii tramwajów. Poza tymi pracami, zlecanymi na zewnątrz, przewoźnik wykonuje też przy Swingach szereg czynności własnym nakładem sił.

– Zasobami własnymi spółka dokonuje naprawy pokolizyjne, remonty wózków rezerwowych, malowanie poszyć zewnętrznych tramwajów, wymianę zniszczonych siedzeń pasażerskich, wymianę zniszczonych foteli motorniczego, montaż dodatkowych siedzeń pasażerskich w tramwajach Pesa Swing 120NaS2, naprawę stopni wejściowych z wymianą wykładziny podłogowej w strefie wejściowej do przedziału pasażerskiego w tramwajach 120NaS, wymianę zużytych złącz międzyczłonowych Hubnera, naprawę sprzęgieł przekładniowych, czy też wymianę zużytych obręczy kół. Wykonujemy też okresowe przeglądy oraz zlecamy wykonanie okresowych badań technicznych upoważniających do dalszej eksploatacji przedmiotowych tramwajów – opisuje Jachim.

Wszystko zależne od środków. Tych na razie nie ma

Wspominany już wiceprezydent Kadłubowski mówił nam w maju, że kompleksowa naprawa główna Swingów będzie zlecana w trybie przetargowym, lecz ówcześnie nie podawał, kiedy takie postępowanie będzie mogło ruszyć. Wojciech Jachim pytany teraz o ten aspekt odpowiada, że wszystko jest zależne od środków finansowych.

– Obecny poziom realizacji napraw tramwajów jest możliwy dzięki środkom finansowym z UM. W przypadku pozyskania odpowiednich środków finansowych kompleksowa naprawa główna tramwajów Pesa Swing zlecana będzie na zasadach przetargowych firmom specjalizującym się w zakresie napraw głównych – wskazuje nasz rozmówca.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kobiety coraz częściej za sterem tramwajów w Szczecinie

Komunikacja

Kobiety coraz częściej za sterem tramwajów w Szczecinie

Paulina Piziorska 11 sierpnia 2025

Tramwaje Szczecińskie pojadą dużo częściej

Komunikacja

Szczecin w końcu zmodernizuje torowisko na Matejki

Komunikacja

Zobacz również:

Kobiety coraz częściej za sterem tramwajów w Szczecinie

Komunikacja

Kobiety coraz częściej za sterem tramwajów w Szczecinie

Paulina Piziorska 11 sierpnia 2025

Tramwaje Szczecińskie pojadą dużo częściej

Komunikacja

Szczecin w końcu zmodernizuje torowisko na Matejki

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij